ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان رضوی | بومی سازی قطعات و تکنولوژِی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد کریمدادی: چشم انداز ۲۵ ساله در مدیریت آب مشهدمقدس ترسیم شده است فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه‌های سطحی فاصله بگیریم
سرخط خبرها

نخستین اتوبوس برقی بومی در مشهد رونمایی شد | اتوبوس خودران، به زودی

  • کد خبر: ۶۹۳۸۸
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
نخستین اتوبوس برقی بومی در مشهد رونمایی شد | اتوبوس خودران، به زودی
اولین اتوبوس برقی که توسط متخصصان ایرانی در گروه مپنا ساخته شده است با همت مدیریت شهری مشهد در این شهر به حرکت درآمد.
علیرضا ظهیری  | شهرآرانیوز؛ اولین اتوبوس برقی که توسط متخصصان ایرانی در گروه مپنا ساخته شده است با همت مدیریت شهری مشهد در این شهر به حرکت درآمد.
 
شهردار مشهد در حاشیه مراسم رونمایی از اتوبوس برقی، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعات در کلان شهر‌ها برقی کردن حمل و نقل است و این موضوع اولویت جدی ما نیز هست، گفت: یک سال و نیم پیش شهرداری مشهد با گروه مپنا و مجموعه شتاب یک تصمیم مشترک گرفتند و ریسک آن را هم پذیرفتیم تا مشهد اولین کلان شهر کشور باشد که اتوبوس برقی در آن رفت وآمد می‌کند.

محمدرضا کلائی، افزود: رونمایی از اولین اتوبوس برقی و امضاء قرارداد خرید ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی آغاز راه جدیدی در استفاده از حمل ونقل پاک برای کاهش آهودگی هوا و حرکت به سوی آینده در کشور است.
وی تأکید کرد: این علاوه بر اینکه برای شهر مفید است و سبب کاهش آلودگی هوا می‌شود، مسیر جدیدی هم برای همه شهر‌های کشور باز کرده است تا به سمت برقی سازی اتوبوس‌ها بروند.

رونمایی از اولین اتوبوس خودران، به زودی

مدیرعامل گروه مپنا نیز در این مراسم اظهار‌کرد: امروز برای مشهد روز مهمی است؛ زیرا با همکاری شهرداری مشهد همانند ۱۲۰ سال پیش که اولین چراغ برق کشور در حرم مطهر رضوی برای استفاده مردم روشن شد، امروز نیز اولین اتوبوس برقی ایرانی در این شهر به حرکت در آمده است.
 
عباس علی آبادی با تأکید بر اینکه این اتوبوس تمام ویژگی‌های اتوبوس آینده را دارد، تصریح کرد: ما به زودی اتوبوس خودران را هم که بدون راننده، مسافران را جابه جا می‌کند رونمایی می‌کنیم.
 
وی با قدردانی از شهرداری مشهد به واسطه اعتمادی که برای ساخت این اتوبوس به گروه مپنا کرده است گفت: این اتوبوس برقی یکی از بهترین خودرو‌های الکتریکی دنیاست. وی همچنین درباره دلیل دیگر سفرش به مشهد هم گفت: یکی از مشکلات کشور ما کمبود برق است، هر چند که ایران جزو ۵ کشور اول دنیا در این صنعت است، اما به دلایلی با مشکل برق مواجه هستیم.
 
در این سفر مقدمات بهره برداری از فاز دوم نیروگاه بدون استفاده از سوخت فردوسی را تا قبل از زمستان امسال فراهم می‌کنیم و همچنین فاز سوم این نیروگاه هم اوایل سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
 
علی آبادی با اشاره به اینکه برای ساخت فاز دوم نیروگاه فردوسی ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری شده است، افزود: با بهره برداری کامل از نیروگاه، ۵۰۰ مگا وات برق سبز به ظرفیت نیروگاهی مشهد و خراسان رضوی اضافه می‌شود.
 
مدیرعامل گروه مپنا در جمع خبرنگاران نیز با تأکید بر اینکه اتوبوس برقی رونمایی شده در مشهد کاملا ایرانی و بدون کپی برداری است، گفت: همه تجهیزات اصلی این اتوبوس ایرانی است. البته باتری‌ها ایرانی نیست، اما تلاش می‌کنیم نمونه‌های بعدی این اتوبوس با باتری ایرانی ساخته شود.


امروز در تاریخ مشهد ثبت شد

همچنین رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر نیز با بیان اینکه رونمایی از این اتوبوس برقی یک جشن است و در تاریخ مشهد ثبت می‌شود، اظهار کرد: باوجود اینکه اتوبوس‌های درون شهری سهم کمی در آلایندگی هوای مشهد دارند و این اتوبوس برقی تأثیر زیادی روی کاهش آلودگی هوای مشهد ندارد، رونمایی از این اتوبوس نمادی برای آغاز یک نهضت است.

سیدمسعود ریاضی با تأکید بر اینکه این اتوبوس برقی نمادی برای پیشرفت‌های بیشتر در این حوزه است، ادامه داد: اجرای طرح جامع مطالعات برقی سازی حمل و نقل در مشهد، عملیاتی شدن برقی سازی موتورسیکلت‌های شهر و ساخت ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی را از دیگر موارد انجام شده در راستای برقی سازی است. در گام‌های بعدی باید به سمت برقی سازی خودروها، به ویژه تاکسی‌ها برویم.


بهره برداری عملیاتی تا ۳ ماه آینده

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد نیز با اشاره به رونمایی از اولین اتوبوس برقی ساخت داخل کشور در مشهد گفت: عملیات اجرایی ساخت این اتوبوس از ۲۳ بهمن ماه سال ۹۸ و پس از امضای تفاهم نامه با مهلت زمانی ۱۰ ماه آغاز و با اضافه شدن ۵ ماه به مدت اجرای این قرارداد، این اتوبوس در اردیبهشت ماه امسال آماده شد.
 
خلیل ا... کاظمی با بیان اینکه رقم قرارداد برای ساخت این اتوبوس ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است، تصریح کرد: در دنیا کشور‌های کمی وجود دارند که فناوری ساخت این اتوبوس را در اختیار دارند و ساخت این اتوبوس در کشور یک افتخار است.

وی گفت: در راستای برقی سازی، موضوع موتورسیکلت‌های برقی هم وارد فاز جدید خود شده است و اکنون ۲۵۳ واجد شرایط تحویل موتورسیکلت برقی به بانک معرفی شده اند و نزدیک به ۳۰ دستگاه موتور هم تحویل متقاضیان شده است.
وی افزود: براساس مطالعات انجام شده ۶۴ درصد از آلودگی شهر مشهد ناشی از آلاینده‌های سیار است و در مجموع ۲ درصد از آلودگی این کلان شهر مربوط به اتوبوس و بالغ بر ۵ درصد مربوط به موتورسیکلت است، اما ما با رونمایی از این اتوبوس برقی درصددیم حتی این سهم ۲ درصدی هم به حداقل برسد.
 
کاظمی ادامه داد: پس از این رونمایی، اتوبوس برقی به صورت آزمایشی و بدون مسافر در شهر استفاده می‌شود و پس از تأیید نهایی استاندارد‌ها در تهران، امیدواریم تا سه ماه آینده به صورت عملیاتی از طریق این اتوبوس در شهر مشهد مسافرگیری انجام شود.

وی افزود: همچنین درباره مصوبه شورا مبنی بر عملیاتی شدن مطالعات مربوط به برقی سازی خودرو‌های شهر، این پروژه نهایی شده است و طی ۱۰ روز آینده به جمع بندی نهایی خواهیم رسید و برای این موضوع نیز قرارداد به امضا می‌رسد.
 
عضو هیئت رئیسه شورای شهرنیز در حاشیه این مراسم گفت: در شورای پنجم همه تلاش خود را برای برقی کردن حمل و نقل عمومی به کار بستیم و برای برقی کردن تاکسی‌های عمومی و اتوبوس‌ها پیگیری زیادی انجام شد، اما به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم، اجرای این فرایند‌ها با مشکلات زیادی همراه بود.

علیرضا شهریاری ادامه داد: هرچند پیش از این با سرمایه گذارانی از کشور‌های خارجی توافقات انجام شده بود، با توجه به مشکلات قانونی در واردات فناوری، این پروژه لغو شد و با تأکید بر اینکه بهتر است اقدامات زیربنایی را با تکیه بر توان داخلی اجرا کنیم، در نهایت توافق تولید چنین لوازمی در داخل منعقد شد.

مدیرعامل شرکت شتاب نیز در این مراسم گفت: این اتوبوس مجهز به ۳۴۰ کیلو وات ساعت باتری با پیشرانه موتور الکتریکی نزدیک به چرخ است. کامبیز مرادی افزود: این وسیله با هر بار شارژ می‌تواند پیمایش ۲۰۰ کیلومتری داشته باشد، اما براساس برآورد‌ها پیمایش این اتوبوس در خطوط مشهد به بالای ۲۵۰ کیلومتر هم می‌رسد.
 
وی تأکید کرد: تحقق چنین مسائلی در کشور به طور قطع مرهون نگرش و رویکرد خاص مدیران است و ازاین رو از گروه مپنا که به ما اعتماد کردند و مدیران شهری مشهد که جلوتر از کسانی هستند که باید درباره این موضوعات فکر کنند، قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: امیدواریم سال آینده شاهد بهره برداری از اولین ناوگان اتوبوس برقی کشور در مشهد باشیم؛ ضمن اینکه تا سال آینده نیز مرکز مانیتورینگ و پایش داده‌ها در مشهد رونمایی می‌شود.

در ادامه کلائی، شهردار مشهد، و علی آبادی، مدیرعامل گروه مپنا، تفاهم نامه ساخت ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی برای کلان شهر مشهد را امضا کردند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->